Życie w zgodzie z naturą i samym sobą

Który sposób gotowania jest najzdrowszy?

Który sposób gotowania jest najzdrowszy?

Zdrowo i smacznie? Jak przygotowywać potrawy, aby zachowywały jak najwięcej składników odżywczych – gotowanie, pieczenie, duszenie, a może coś innego?

 

Czy niezdrowe zawsze oznacza smaczne, a zdrowe wprost przeciwnie?

Wszyscy wiedzą, że smażenie to poddanie obróbce termicznej produktów spożywczych w wysokiej temperaturze, najczęściej na patelni i z użyciem różnorodnych rodzajów tłuszczu – to żadna tajemnica. Plusy – smak. Minusy – no cóż do pewnego momentu się ich nie odczuwa, ale z wiekiem i postępującym i potocznie nazywanym zużyciem organizmu coraz bardziej. Może nie wszyscy będą od razu narzekać na bóle żołądka, wątroby lub innej części przewodu pokarmowego, które mogą powodować szkodliwe substancje uwalniające się podczas przygotowywania takiego jedzenia. Jednak syndrom dnia kolejnego można odczuwać także po zupełnie bezalkoholowym, za to pełnym niezdrowego smażonego, a więc i ciężkostrawnego jedzenia dniu.

 

Szkodliwe smażenie

Czy istnieją smaczne alternatywy dla smażenia?

Oczywiście, chociaż to kwestia wyboru. Doskonałym przykładem może być tu gotowanie i nasz rodzimy ziemniak – smażony w postaci frytek znajdzie szeroką rzeszę zwolenników. Gotowany – częściej lub rzadziej gości we wszystkich polskich domach i zachowuje sporo wartości odżywczych, podobnie z resztą jak inne przygotowywane w ten sposób produkty. Gotowanie wydaje się najprostszym sposobem przygotowania posiłków pozwalającym zachować dosyć dużą ilość składników odżywczych, jednak należy pamiętać o tym, że znaczna ich część zostaje w wodzie. Co prawda w ten sposób możemy też pozbyć się szkodliwych substancji, które mogą znajdować się np. w produkowanym na masową skalę mięsie. Wtedy jego odpowiednie przygotowanie i późniejsze obgotowanie (i oczywiście wylanie wody z pierwszego gotowania) mogą mieć pozytywny wpływ na jakość przygotowywanego przez nas posiłku – ale to tylko mała dygresja przed kolejną możliwością 🙂

 

Gotowanie inaczej

Gotowanie na parze to zdecydowanie najzdrowsza metoda przygotowania posiłków, choć intensywny smak warzyw, owoców, mięs czy ryb poddany takiej minimalnej utracie składników odżywczych może nie wygrywać w rankingu na szeroką rzeszę zwolenników. Większość z nas jest zapewne przyzwyczajona do smaku gotowanych tradycyjnie warzyw i owoców (nie wspominając tu oczywiście o tych świeżych), a nie da się ukryć, że posiłki przygotowane w parowarze smakują inaczej i to w jak najbardziej pozytywnym sensie.

I choć gotowanie w ten sposób dań obiadowych dla osób dbających o własne zdrowie jest czymś oczywistym, to przygotowanie zdrowych i banalnie prostych deserów już niekoniecznie. Wystarczy spróbować naszych rodzimych jabłek czy brzoskwiń przygotowanych na parze, a takie wspomnienia zostają na długo w pamięci 🙂

Gotowanie na parze to sposób obróbki produktów z wyboru i troski o własne zdrowie, do którego być może należy dorosnąć, ale zdecydowanie warto. I nie należy się tutaj wykręcać brakiem profesjonalnego urządzenia do gotowania na parze. Na początek, a może i na dłużej, dobrze sprawdzi się zwykły wkład do garnka stworzony specjalnie do tego celu.

 

Pieczenie zdrowsze od smażenia

Pieczenie dla każdego

To kolejna popularna i dająca wiele możliwości opcja. Są potrawy w przypadku których pieczenie jest oczywiste jak np. ciasta (chociaż jest wiele przepysznych ciast, które można przygotować bez użycia piekarnika 🙂 Jednak pieczenie mięs i warzyw także ma swoich zwolenników. Niewątpliwym plusem jest możliwość, à la jednogarnkowego – jednoblachowego – przygotowania pysznego posiłku. Mix warzyw takich jak ziemniaki, buraki, marchew, pietruszka czy seler przygotowany w prosty sposób i blanszowany przed pieczeniem może zamienić się w przepyszną ucztę i stać się doskonałą alternatywą dla smażenia. A jeśli komuś wydaje się, że nic nie zastąpi frytek, to powinien chociaż raz spróbować pieczonych warzyw. Frytki, szczególnie te nie robione samodzielnie z ziemniaków, mogą mieć poważną konkurencję i nagle można odkryć, że można chcieć więcej i więcej… pokrojonej w słupski i pieczonej pietruszki czy marchewki 🙂 Należy tylko pamiętać, żeby na powierzchni pieczonych przez nas potraw nie pojawiła się ciemna spalenizna – wtedy już nie będzie tak zdrowo.

 

Blanszowanie

To zanurzenie najpierw we wrzątku, a później w zimnej wodzie owoców lub warzyw, które sprawia, że tak przygotowane nie tracą swoich właściwości odżywczych np. przy pieczeniu. Jest to również dobry sposób na przygotowanie owoców i warzyw do mrożenia. Czas blanszowania różni się w zależności od produktów, które mu poddajemy, ale zawsze powinny one tyle samo czasu spędzić w gorącej jak i zimnej wodzie. Dla niektórych może się to wydawać zbędnym marnowaniem czasu, ale może znacznie poprawić walory smakowe i przede wszystkim odżywcze przygotowanych w ten sposób produktów lub dań – jak wspomniane wcześniej pieczone warzywa 🙂 Może też pomóc nam w usunięciu skórki z pomidora. Przed poddaniem blanszowaniu różnych produktów warto dowiedzieć się bardziej szczegółowo jak to zrobić.

 

Dobrze znane duszenie

Może być zdrowszą alternatywą dla smażenia potraw samych w sobie lub etapem przygotowania innego dania. W wariancie tradycyjnym najpierw krótko obsmażamy nasze produkty na patelni, a później dodajemy niewielkiej ilości wody i dalej gotujemy pod przykryciem. Brzmi prosto i oczywiście, szczególnie jak chcemy przygotować przykładowo gulasz, ale nie tylko. A kto powiedział, że spaghetti musi być ciężkostrawne, a mięso które do niego wykorzystamy obsmażone? Równie dobrze, i smacznie, można je przygotować tylko dusząc odpowiednie składniki, a jeśli do tego zadbamy o odpowiedniej jakości mięso czy razowy makaron okazuje się, że spaghetti może być całkiem lekkostrawnym daniem 🙂

 

Wybór należy do Ciebie!

Nie każdy lubi gotować, ale każdy musi coś zjeść i zazwyczaj też lubi zjeść coś dobrego. Jeśli ktoś ma tylko taką ochotę, może w prosty sposób stworzyć swojej kuchni nie tylko coś dobrego, ale i zdrowego. Czasami wystarczy użyć odrobinę wyobraźni i nie bać się zrobić swoje ulubione danie inaczej, lub po prostu ugotować coś po raz pierwszy. Przygotowywanie smacznych, zdrowych i bogatych w składniki odżywcze potraw wcale nie musi być takie trudne, szczególnie jeśli będziemy je robić na parze 🙂 A my zachęcamy Was do jak najczęstszego przygotowywania dań właśnie w ten sposób, w końcu zdrowie jest tylko jedno i warto o nie dbać 🙂

 

Podobał Ci się artykuł? A może uważasz, że powinniśmy coś poprawić? Daj nam znać w komentarzach! 🙂

Skomentuj artykuł